Wicked Winterfrost

Japanese (Addictive) Politeness

Posted in Japan by talikas on June 22, 2012

Metroos inimeste liikumist suunavad sildikesed

Pikka aega olen tahtnud kirjutada Jaapanist ja Jaapani viisakusest, aga ei ole leidnud õigeid sõnu selleks, et kirjeldada keerulist Jaapani ühiskonna vundmendiks olevat mehhanismi, mis laseb sõbralikult ja murevabalt ära elada 13 miljonil inimesel, kes end siia Tokyo linnalabürinti on ära mahutanud. Kindlasti ei ole Tokyos inimesi nii massiliselt kui India suurlinnades, kuid siiski piisavalt (6,029 in/km2), et motiveerida linna ehitama Odaiba piirkonda prügist kokkupressitud saari ning üle kogu metropoli tihedalt kokkupressitud kitsukesi maju. Põhimõte, mille najal see kõik koos püsib, manitseb igaüht käituma nii, et see teist inimest võimalikult vähe segaks.

Selle parimaks näiteks on käitumisetikett ühistranspordis, mis mind esimestel nädalatel kihistama ajas, kuid nüüdseks nii omaseks on saanud, et ma ei julge Tallinna (tasuta?) ühistranspordi peale mõeldagi. Metroos sõites kehtivad järgmised reeglid, mida propageeritakse metrooseintele kleebitud arvukate plakatitega:

1)   Kui metroos räägidki, siis alati väga vaikselt

2)   Mobiiltelefoniga ei tohi rääkida, sest see segab inimesi

3)   Mobiiltelefon peab alati olema vaikse peal (mis Jaapani telefonides on inglise keelde tõlgitud kui “manner more”)

4)   Vanuritele ja beebit ootavatele emadele mõeldud istmete peal ei tohi telefoni isegi käes hoida

5)   Meikida ei tohi

6)   Joosta ega kiirustada ei tohi

7)   Suurte seljakottidega vehkida ei tohi ja kohvritega ei tohi laiutada

8)   Valju muusika kuulamine ei ole hea

9)   Rongis mugimine ei ole ka hea

10) Kui magama jääd, siis ära laiuta

11) Perroonil rongi oodates võta iga vaguni ukse järgi täpselt paigutatud roheliste kleepsude juurde järjekorda selleks ettenähtud kohtades ja ära trügi

12) Teatud ajal teatud rongides võivad olla ainult naised (naistevagunid)

13) Rongijaamas liikudes on igal pool nooled: siit võid minna trepist üles ja siit alla; mõnikord ka inimmasse suunavad liikluskorraldajad

Metrooetiketti propageerivad plakatid

“Meikimine võib kaasreisijaid segada”

Pilt on tehtud Shibuya või Shinjuku rongijaamas, kus isegi kell viis hommikul öö läbi pidutsenud noored viisakalt üksteise järel järjekorras seisavad

Nii loksuvadki Tokyo metrood ka tipptundidel vaikuses või summutatud suminas, enamus inimesi toksib midagi oma nutitelefonidesse või tukastab. Harva tõstavad ulakad teismelised natuke häält, kuid kaasreisijate noomivad pilgud vaigistavad needki. Mõnikord räägivad ilmselge turisti välimusega kahvanäod liiga valjult või lausa telefoniga (!!!) ja siis on mul natuke häbi. Hääletugevuse nivoo on aga alati paigast ära kesköistel viimastel rongidel, kus napsised kohalikud naerda lõkerdavad, kuid millegipärast siis enam reeglid nii karmilt ei kehti ning üleüldse andestatakse Jaapanis purjus inimesele kõik…

Lisaks on uskumatult viisakad ka kõik rongijaamas töötavad inimesed: näiteks võtab asulavaheliste liinide puhul rongi pea alati vastu perroonil kummardav jaamaülemaabi ning otse loomulikult saadetakse rong ka perfektse kummardusega teele. Piletikontrolör kummardab tihtipeale nii vagunisse sisenedes kui ka sealt väljudes ja seda üldse mitte ainult kallite Shinkansenite puhul vaid ka täiesti tavalises JR rongides.

Sellest, kuidas jaapani keel viisakusest läbi on imbunud (kui keegi sulle kingituse annab, siis sa esmalt vabandad, et ta on sinu pärast sellise vaeva ära näinud) või kuidas erinevate vanuse- ja hierarhia-astmete vaheline keeleline kastisüsteem kehtib, ma parem rääkima ei hakkagi. Eeskätt selle pärast, et ma ei saa isegi veel sellest aru…

Ja mu viimase aja lemmik viisakusreegel, mis ilmnes kunstimuuseumis Jackson Pollocki lõuendeid piieldes: jalutan mina galeriis – mõistagi vaikides ja ilma telefoni näppimata, vajaduse korral vaid oma kaaslasele kommentaare kõrva sisse sosistades. Peatselt vudib minu juurde muuseumi töötaja ning ulatab mulle vaikides pabersalvrätiku. Vaatan talle nõutult otsa, võtan pakutud salvräti viisakalt vastu, ning igaks juhuks tänan ja vabandan. Muuseumi töötaja jääb mulle otsa vaatama justkui midagi oodates. Ma ei saa midagi aru, murran sellise käitumise üle pead ning viimaks küsin sosistades: “Vabandust?” Töötaja sosistab vastu: “Teie närimiskumm, palun”

Advertisements

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Limonchita said, on June 22, 2012 at 11:21 am

    Hahah, see muuseumi näide on ikka 5+. Sealses ühistranspordikultuuris tahaks isegi mõnda aega olla – viimasel ajal on trollides tüüpe, kes lõunaks juba mingi laksu all (2 päeva järjest juhtus ntx mul selline vaatepilt). Meie tasuta transpordist siis niipalju, et eile ilmus artikkel, mis väitis, et tegelikkuses see hind hoopis mitmekordistub – “tasuta” oli termin, mis midagi ei paljastanud/lubanud…eks reaalsust näeb järgmisel aastal.

  2. muff the whistler said, on June 22, 2012 at 12:57 pm

    “You Will Surrender Your Chewing Gum”? Wow. They are Serious in the Museum!
    …on the other hand, the subway looks relatively free of discarded gum as well. :-)

    • talikas said, on June 24, 2012 at 2:20 am

      yes, japanese ARE very serious :) and there are no dust bins in the metro so i suspect that they swallow the chewing gum :)

  3. krisel said, on June 23, 2012 at 11:05 am

    ühistranspordist siis veel niipalju, et eile oli mul au nr 3 bussiga sõita ja ühel hetkel parempööret tehes viskas bussijuhil närv üle ja üle ta huulte libises “t**a bljät…

  4. s11l said, on June 29, 2012 at 1:57 pm

    Oleks vaid meil nii. Teismelisena kaldusin individualismi poole (üllatus, onju), aga järjest enam hakkan “arvesta teistega” suhtumist hindama :o)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: